سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کافیست تا یکبار با دقت به پیرامون خود بنگریم تا خیل خانواده هایی که از عدم تفاهم رنج می برند مشاهده نماییم. در یک بررسی سر انگشتی به این نتیجه می رسیم که انتخاب های غلط و ناهمگون و به دور از منطق ، زندگی بسیاری از کودکان و خانواده ها را تلخ کرده است . اما سوالی که همیشه پیش رو است دوباره خودنمایی می نماید : چگونه می توان به انتخابی درست در ازدواج دست یافت ؟؟؟

بسیاری از جوانان ، جهت نیل به این مهم ، نامزدی خیابانی را در پیش میگیرند با این توجیه که بعد از مدتی آشنایی با دختر یا پسری اگر او را مناسب دیدم اقدام به ازدواج می کنم  در غیر اینصورت به راحتی دوستی را بر هم زده و به دنبال گزینه ای دیگر خواهم بود . هر چند در نگاه اول ، این نوع گزینش منطقی و راحت ترین راه ممکن به نظر برسد لکن عواقبی دارد که گاهی ما را مجبور به تغییر تاکتیک می نماید از جمله این عواقب :

1 ) در این روش نمی توان به راحتی فردی را که واقعا قصد ازدواج دارد از افراد سودجو تشخیص داد . گاهی هوس ها و هیجانات جوانی بر عده ای چنان غلبه می کند که در همراهی با عدم وجود امکان ازدواج ، به فکر سوء استفاده از عواطف دیگری و به قول خودشان استفاده از بازار آزاد روی می آورند و به بهانه عدم تفاهم ، دوستی را بر هم زده و به دنبال طعمه بعدی می روند.

2 ) در فضای عاطفی حاکم بر روابط دو جنس ، شناخت کافی و دقیق نیازمند پروسه طولانی است . چرا که در این نوع روابط ، طرف مقابل چنان چه است رفتار نمی کند بلکه برای مدت کوتاهی هم که شده ، تغییر رفتار می دهد . اما بعد از مدتی ناچارا به رفتار اصلی بر میگردد و اینجاست که با بروز تناقضات رفتاری ،   جدایی اتفاق می افتد .  این بازه شاید چندین ماه به طول بیانجامد . پس این روش ممکن است بسیار زمان بر باشد .

3 ) این روش مبتنی بر قانون آزمون و خطاست. در ازدواج 4 فاکتور اصلی تعیین کننده موفقیت یا عدم موفقیت آن است : اول یکسانی و نزدیک بودن ایدئولوژی و جهان بینی دو فرد ( که در فرهنگ ما به  تناسب ایمانی ترجمه می شود ) دوم سلامت جسمانی سوم خانواده اصیل و با شرافت چهارم اخلاق نیکو . تنها موردی که شاید تشخیص آن سخت باشد یکتایی اخلاقی و خوش اخلاق بودن است . چرا که موارد دیگر به راحتی قابل تحقیق و تشخیص اند . هدف عمده افراد از برقراری چنین روابطی شناخت اخلاقی طرف مقابل است . در این آزمون و خطا ، احتمال آن که فردی بیابیم که  کاملا مطابق ما رفتار کند ، بسیار ناچیز و نزدیک به صفر است .

نکته ای که غالبا فراموش می شود انعطاف پذیری و تغافل و تطابق دو طرفه در رفتار هاست .

چون چنین روابطی تعهدی برای طرفین ندارد ، اکثرا به دنبال کوچکترین اختلافی ، جدایی اتفاق می افتد و هیچ یک حاضر نیست از موضع غلط خود عقب نشینی کند . ولی اگر تعهدی در میان بود شاید طرفین بعد از تامل و گفتگو ، می توانستند به ثبات رفتاری در مقابل هم دست پیدا کنند .

به این سه مورد بسنده می کنم هر چند موارد دیگری نیز می توان نوشت . هر چند این روش با صرف هزینه های مادی و معنوی بسیاری از جمله ، پول های کلان تلفن ، عواطف پایمال شده ، عشق های جوشان یکطرفه باقیمانده ، افزایش غلظت بی عفتی و بی حجابی در جامعه ، کاهش روابط عاطفی حاکم بر خانواده ها ، کاهش آمار ازدواج ها و افزایش طلاق و ... همراه است اما در موارد نادری هم جواب میدهد و موفقیت آفرین است .

در مقابل این روش ، راهکار نامزدی قانونی به چشم می خورد که دارای مزیت هایی نسبت به روش قبلی است .

از جمله آن (( افزایش شناخت برای افزایش تفاهم ))

 هر چند در مرحله گزینش ، یک شناخت اجمالی و کلی از نقاط برجسته اخلاقی و رفتاری طرف مقابل لازم است اما شناخت ملموستر به دوران نامزدی ماکول میشود . در این دوران با شناخت روحیات و خلقیات و به دنبال تعهدی که نسبت به هم دارند و همدیگر را همسر و شریک زندگی خطاب میکنند ، اصلاح و تربیت به راحتی انجام می پذیرد و تناسب اخلاقی به حد اعلای خود میرسد .

به جای آنکه به دنبال نیمه گمشده خود باشیم ، نیمه گمشده خود را بسازیم و خود را با آن تطابق دهیم !!

در این دوران(نامزدی قانونی) به علت وجود محبت ، تعهد و احترام ، تاثیر گذاری و تاثیر پذیری بیشتر از حالتی است که یک دوستی غیر الزام آور وجود دارد  و هر لحظه ممکن است به جدایی ختم شود.

خود را گول نزنیم ، همه ما یکسری خلقیات و عادات پسندیده و یکسری خلقیات ناپسند داریم. خلقیات پسندیده را باید ارتقا دهیم و به دیگران انتقال . و از عادات ناپسندمان دست برداریم . این یک اصل تغییر ناپذیر برای هر کسی است . اختلافات در زندگی طبیعی است و از الزامات آن است . حال به جای آزمون و خطاهای بی ثمر ، از راه های معقول و منطقی ( که بحمد الله در نوشته های دیگر خواهد امد ) گزینه مناسب را با دقت انتخاب و با سهولت زندگی کنیم .

تغافل شاه کلید زندگی است هر وقت برای دزدیدن قلب کسی رفتید حتما همراهش داشته باشید .



برچسب‌ها: ازدواج و جوانان،

تاریخ : چهارشنبه 91/2/13 | 6:0 عصر | نویسنده : میلاد غنی زاده | نظر
.: Weblog Themes By VatanSkin :.